SOUFFLEUR 2022


Het werk van kunstenares Michèle Matyn (°1978) is niet in één hokje onder te brengen: ze fotografeert, maakt installaties, doet performances… Vanuit Antwerpen, waar ze woont en werkt, trekt ze op ontdekkingstocht door de hele wereld. Vertrouwend op haar eigen intuïtie gaat ze op zoek naar mythen, rituelen en andere bronnen van ons menszijn, om daar vervolgens haar kunst mee op te laden. Telkens opnieuw doorbreekt Matyn conventionele grenzen en creëert ze kleine, magische universums, waarin het lichaam, de beleving en het gedeelde verhaal centraal staan. Met haar werk, waarmee ze de snaren van ons collectieve geheugen beroert, wil ze vooral mensen met elkaar verbinden.

Met de interactieve installatie ‘Souffleur’ (2022) haakt Matyn in op de universele traditie van de orale overlevering van verhalen. Heel wat verhalen uit de geschiedenis van de mensheid kregen pas lang nadat ze werden bedacht hun definitieve vorm in de geschreven taal. Voor die tijd werden ze mondeling doorverteld, van generatie op generatie, en steeds weer lichtjes aangepast aan de smaak, de stijl, het geheugen of misschien ook wel het humeur van de verteller. Veel van onze bekendste verhalen dragen dus een rijke en betekenisvolle geschiedenis aan transformaties in zich.

Voor ‘Souffleur’ vraagt Matyn aan het publiek om deel te nemen aan een literaire versie van het kinderspel Telefoontje. Alles begint bij een oerzin: iemands lievelingszin, een ontroerende zin, een gedrocht van een zin, een zinloze zin… Die zin gaat dan op reis, van mond tot oorschelp tot mond tot oorschelp… Als vervoersmiddel kiest hij voor de ‘zucchetta serpente di Sicilia’, ofte Siciliaanse slangcourgette.
Deze in brons of PU afgegoten ‘slang’ doet dienst als trillende klankkast waardoor het geluid van de gefluisterde zin zich sidderend kan voortbewegen. De oerzin zoekt kronkelend zijn weg langs verschillende paden, tot hij aan het einde van zijn dwaaltocht zijn definitieve nieuwe vorm krijgt op de muur. Op zijn eindbestemming draagt hij een stukje van iedere deelnemer in zich en wordt hij onderdeel van een nieuw poëtisch verhaal.

Jenke Van den Akkerveken