Piscine dans la mer 2011

Myths Have To Be Worn


PISCINE DANS LA MER

It was a photo through which Michèle Matyn and Sarah Gerats first met;
A small black and white image from 1965 showing an Indian team of mountain climbers ascending a massive ice wall on the mount everest. Both of them had picked this image while browsing the archive of the FotoMuseum Antwerp, in preparation of the exhibition 'a specter from the land of if'. And for both of them it was the starting point for a travel.

The strange forms of the figures in the foreground directed Michèle Matyn to the highest point in Belgium, a forest from which she returned with mystical black and white polaroids showing some of the trees she encountered.

Sarah Gerats, fascinated by the extreme simpleness of the ladders with which these figures were mastering the mountain, undertook a journey as simple and direct; after discovering a live streaming fed by a webcam on a remote Island in the finnish archipelago, she took her bike and cycled there to cross the image.

In their approach towards traveling and working they are very similar; regularly they pack some clothes, a few cameras, choose a destination, and leave. Sometimes for a few days, sometimes for weeks, or months; without knowing exactly what the travel will bring, they search for full concentration and the stories that places might tell. But what they come back with is often very different.

Michèle has a quick and direct reaction, fascinated by myths, she approaches the landscape through it's mysteries. She often uses polaroid, a medium with an unpredictable outcome, able to form an image close to her experience of the place. Sarah mostly uses analogue cameras, thus, while traveling, for a large extend imagining what she is actually doing. Afterwards, she often focuses on the gap between the images and the experience of a place.

Fascinated by these differences and similarities they decided to undertake a travel together. Their destination was Ireland, their focus sharing the experience. Since traveling together didn't seem the most accurate way to share the experience of traveling alone, they decided to travel together in the most subtile way. So, one day in April, Michèle left with her Peugeot Partner modified into a mobile workspace and bedroom, and Sarah put up her tent in an apartment in Ghent. While Michèle was moving through Ireland, Sarah tried to catch the concentration and awareness of traveling without leaving the house. During this simultaneous journey they communicated through stories, images and text. What they made was inspired by the thought of the other and their parallel focus.

  • 'Piscine dans la mer' was the first postcard Michèle Matyn sent to Sarah Gerats during their trip to Ireland.

Piscine Dans La Mer.

NED

Het was een kleine zwart wit foto uit 1965, waardoor Michèle Matyn en Sarah Gerats elkaar ontmoetten; een beeld van een groep bergbeklimmers die een enorme ijswal in de mount everest afdalen. Beiden hadden precies deze foto, opgemerkt tijdens hun zoektocht door het archief van het Antwerpse FotoMuseum in voorbereiding op de tentoonstelling 'a spector from the land of if'. En voor beiden was dit beeld het begin van een reis.

De vreemde figuren in de voorgrond, gelijkend op een processie, brachten Michèle Matyn naar het hoogste punt van België, een bos, waar zij uit terugkeerde met mysterieuze zwart wit polaroids van een aantal bomen die zij daar tegen kwam. De onwaarschijnlijk eenvoud van de ladders in combinatie met de grootsheid van de beklimming brachten Sarah Gerats tot een reis die haar even simpel en direct voorkwam. Gefascineerd door het beeld van een webcam op een klein eiland in het zuiden van Finland, nam zij haar fiets en vertrok, om twee maanden later door dit beeld te fietsen.

De twee vrouwen linken reizen en werken op een gelijkaardige manier.. Regelmatig kiezen zij enkele camera's, een bestemming, nemen hun rugzak en vertrekken. Soms voor een paar dagen, soms weken, soms maandenlang, en altijd alleen. Zonder precies te willen weten wat er tijdens deze reizen zal gebeuren gaan zij op zoek naar intense beleving en de verhalen die plaatsen vertellen. Maar in wat vanuit deze ervaringen ontstaat, zijn zij heel verschillend.
Michèle heeft een directe, open reactie; gefascineerd door mythes en verhalen benadert zij de plaatsen vanuit hun mysteries. Ze gebruikt hierbij vaak Polaroids, die met hun wisselvalligheid en onvoorspelbare uitkomst in staat zijn een beeld te creëren dat dicht blijft bij haar beleving van de plaats. Sarah reist meestal met analoge camera's, waardoor zij tijdens de reis niet ziet, maar zich vooral verbeeldt wat zij maakt. Later ligt haar focus vaak op de kloof tussen de letterlijke afbeelding en de ervaring van een plaats.

Vanuit deze overeenkomsten en verschillen besloten zij een gezamenlijke reis te maken. De bestemming werd Ierland, het doel het delen van de ervaring. Samen op reis gaan leek echter niet de meest doeltreffende manier om de ervaring van het reizen alleen te delen; zij besloten samen te reizen op de meest subtiele manier. Michèle vertrok met haar tot mobiele leef- en werkplaats omgebouwde Peugeot Partner, en Sarah zette haar tent op in een appartement in Gent. Terwijl Michèle door Ierland trok probeerde Sarah de gemoedstoestand van het reizen te vinden zonder het huis te verlaten. Gedurende hun gezamenlijke reis communiceerden zij via beelden, verhalen en acties die zij aan elkaar opdroegen. Wat zij maakten was geïnspireerd door de gedachte aan de ander en het besef van een parallelle focus.