ENG
Many projects serve as licenses for adventurous travels and rambles through the most desolate of places in extreme circumstances. Michèle Matyn uses her camera in a very intense and personal experience of the landscape, and in a fashion highly contrasting to the usual documentary approach of distance and objectivity.
Her sensitivity for nature is stimulated by a research in age-old folk tales en customs, anthropological myths and sagas, but also popular comics and films about the narrow, supposed boundaries between man and animal, between human and demon. These animistic thoughts, folktales, and charged places are triggers for Michèle Matyn’s travels. She uses traveling as an atelier. The way of dealing with her surroundings can be read as ‘participative observation’. It connects Matyn’s photography to her performances.
NL
Veel projecten dienen als toelating voor avontuurlijke reizen en wandeltochten door de meest desolate plekken in extreme omstandigheden. Michèle Matyn gebruikt haar camera in een zeer intense en persoonlijke beleving van het landschap, en op een manier die sterk contrasteert met de gebruikelijke documentaire benadering van afstand en objectiviteit.
Haar gevoeligheid voor de natuur wordt gestimuleerd door een onderzoek naar eeuwenoude volksverhalen en gewoonten, antropologische mythen en sagen, maar ook populaire strips en films over de nauwe, veronderstelde grenzen tussen mens en dier, tussen mens en demon. Deze animistische gedachten, volksverhalen, en geladen plaatsen zijn triggers voor de reizen van Michèle Matyn. Ze gebruikt het reizen als een atelier. De manier van omgaan met haar omgeving kan worden gelezen als ‘participerende observatie’. Het verbindt Matyn’s fotografie aan haar performances.
FR
De nombreux projets font office d’autorisation pour des périples aventureux et des randonnées à travers des lieux de désolation dans des circonstances extrêmes. Michèle Matyn fait usage de la caméra dans un vécu intense et très personnel du paysage, et de manière fort contrastante de l’approche documentaire habituelle de distance et objectivité.
Sa sensibilité à la nature est stimulée par une recherche de contes et de coutumes folkloriques ancestraux, de mythes et de sagas anthropologiques, et aussi de BD’s et de films populaires sur les supposées limites étroites entre homme et animal, entre homme et démon. Ces pensées animistes, ces contes folkloriques et les lieux chargés sont les éléments déclencheurs des voyages de Michèle Matyn. Elle utilise le voyage comme atelier. Sa relation à son environnement est une sorte ‘d‘observation participative’ qui lie la photographie de Matyn à ses performances.