Ademgaten- Breathing Holes-Gouffres de souffle 2016-2017


Michèle Matyn heeft een veelzijdige praktijk ontwikkeld die fotografie, beeldhouwkunst, installatie en performance omvat. Haar werk verkent de manieren waarop mythen en folklore ontstaan in samenlevingen, vaak door onze perceptie van – en interactie met – de natuur. Matyns werken ontstaan vanuit een reis, vaak naar locaties die de kunstenares onbekend zijn en die weinig tekenen van menselijk ingrijpen vertonen, reizen waarbij ze plaatsen en situaties tegenkomt die geloof in het bovennatuurlijke en het onbekende aanwakkeren. Haar werken voelen meestal 'volks' aan, en evoceren het esoterische en een antropomorfe blik op de buitenwereld. De kern van Matyns werk ligt in het zoeken naar het punt waarop de menselijke projectie op het niet-menselijke samenvalt met de natuurlijke wereld en zijn eigen bestaan buiten het menselijk bewustzijn.

Matyns tentoonstelling Ademgaten is ontstaan naar aanleiding van recente reizen die de kunstenares heeft gemaakt naar gebieden in Frankrijk, Noord-Ossetië en China. Ze heeft een reeks nieuwe foto's en beelden geproduceerd die de door haar ontdekte natuurlijke vormen uitbeelden, en die doen denken aan menselijke of dierlijke ademhalingssystemen, waarbij objecten en ruimtes als levende wezens worden beschouwd. Matyns tentoonstelling, die ook een selectie recente producties omvat, wordt geformuleerd als een omgeving, waarbij verschillende vormen, tekens en ontmoetingen worden samengebracht. De kunstenares gebruikt de ruimte ook als een plaats voor performances – een centraal element in haar praktijk – die een verdere reflectie over de relatie tussen de mens en de natuur aanreiken.

'Ademgaten' van Michèle Matyn is de vierde tentoonstelling in het IN SITU-programma van het M HKA. IN SITU presenteert middelgrote monografische tentoonstellingen van enkele van de meest belangrijke jonge en mid-career kunstenaars uit de hele wereld. Het brengt experimentele praktijken op de voorgrond, in respons op de grootste en meest atypische tentoonstellingsruimte van het museum, en geeft opdrachten voor nieuwe kunstwerken.

Michèle Matyn (1978) ontwikkelde een veelzijdige praktijk die fotografie, beeldhouwkunst, installatie en performance omvat. Ze volgde Illustratieve Vormgeving aan Sint-Lucas in Antwerpen, waar ze in 2001 afstudeerde. Al snel bleek fotografie haar manier om tot een beeld te komen, meer dan tekenkunst. Samen met een zestal andere kunstenaars uit de Antwerpse scene, waaronder Kati Heck, vormde ze het multidisciplinaire collectief Bissy Bunder, dat absurdistische performances, films, muziek en installaties maakte. Na enkele jaren van intense samenwerking kwam de nadruk te liggen op hun individuele kunstenaarspraktijk, maar tot vandaag blijft performance een centraal element in het werk van Michèle Matyn.

Michèle Matyn verkent de manieren waarop mythen en folklore ontstaan in samenlevingen, vaak door onze perceptie van, en interactie met de natuur. Haar werk ontstaat vanuit solitaire reizen, vaak naar locaties die haar onbekend zijn en die weinig tekenen van menselijk ingrijpen vertonen. Daar komt ze plaatsen en situaties tegen die geloof in het bovennatuurlijke aanwakkeren. Haar werk evoceert een antropomorfe blik op de buitenwereld, het trekt de moderne tweedeling tussen zielloze en bezielde materie, tussen fictie en realiteit, in twijfel.

'Ik wil mijn beelden van de muur krijgen, zodat het bijna levende personages worden. Het zijn een soort getuigen van bijzondere reizen, verweven met mythen en persoonlijke ervaringen. Op een intuïtieve manier komen al die verschillende indrukken en werelden samen, waardoor de verhalen zichzelf schrijven', aldus Michèle Matyn. Vandaar ook haar grote voorliefde voor polaroids. 'Die geven een foto zijn eigen bestaansrecht. Het ontwikkelingsproces verloopt zo snel, je kan het daardoor niet echt controleren, wel manipuleren via temperatuur en lichamelijke aanraking. Dat maakt het tot een erg levendig proces.'

De tentoonstelling 'Ademgaten' is ontstaan naar aanleiding van recente reizen die Michèle Matyn maakte naar Frankrijk, Noord-Ossetië en China. Ze produceerde een reeks nieuwe foto's en beelden rond natuurlijke vormen die ze daar ontdekte, en die doen denken aan menselijke of dierlijke ademhalingssystemen. Matyns tentoonstelling, die ook andere recente producties omvat, wordt geformuleerd als een omgeving die verschillende vormen, tekens en ontmoetingen samenbrengt.

De kunstenaar zal de ruimte in het M HKA ook gebruiken als een plaats voor performances die een verdere reflectie over de relatie tussen mens en natuur aanreiken. Vanaf 24 september zal ze in situ werken aan haar tentoonstelling, die officieel opent op 13 oktober.

Michèle Matyn woont en werkt in Antwerpen. Ze exposeerde eerder in het Fotomuseum Antwerpen, Beursschouwburg, De Brakke Grond..., en is verbonden aan Base-Alpha Gallery. 'Ademgaten' is haar meest ambitieuze tentoonstelling tot nu.

IN SITU, M HKA, Antwerpen
Curator: Nav Haq